Urodziny Tomusia :)

IMG_2688Z okazji urodzin Tomusia postanowiłam zmierzyć z największym wyzwaniem, jakim jest dla mnie słodkie… Nie odważyłam się na tort, grunt to ocenić siły na zamiary. Za to nieźle wychodzą mi zazwyczaj jakieś proste tarty i zdecydowałam się iść w tym kierunku. A skoro urodziny, to coś wyjątkowego, więc zaryzykowałam i poeksperymentowałam. Wyszła tarta owocowa na kakaowym spodzie z crème pâtissière (zrobionym wg klasycznego przepisu z klasycznej francuskiej książki kucharskiej Ginette Mathiot „Je sais cuisinier”).

Składniki:

kakaowy spód:
szklanka mąki
pół kostki masła
jajko
łyżka cukru pudru
kakao (wedle uznania, ja chciałam osiągnąć dosyć wytrawne ciasto,
więc wsypałam ok. 1/4 szklanki)

crème pâtissière:
0,5 l mleka
50 g mąki
75 g cukru pudru
jajko
3 żółtka
laska wanilii

do ozdobienia:
różne owoce (najlepiej sezonowe)

Przygotowanie:

W misce łączymy produkty na kruche ciasto: mąkę, kakao, cukier oraz jajko. Następnie dorzucamy pokrojone, dosyć miękkie masło.

IMG_2693IMG_2709IMG_2712Mieszamy, a następnie wysypujemy na blat i porządnie wyrabiamy. Kiedy ciasto ma jednolitą strukturę i przestaje lepić się do rąk, wkładamy, zawinięte w folię lub ściereczkę, na pół godziny do lodówki.

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni, wałkujemy ciasto i przekładamy do formy na tartę, tzw. tartownicy :) Oczywiście należy je ponakłuwać widelcem, można także obciążyć fasolą (wysypaną na papier do pieczenia). Spód będzie potrzebował ok. 25 minut w piekarniku a tym czasem można zająć się kremem.

Rozcinamy wzdłuż laskę wanilii i wyskrobujemy nasiona bezpośrednio do mleka, które zagotowujemy (można wrzucić do środka rozciętą laskę). Mąkę i cukier łączymy z jajkiem i żółtkami – kręcimy na gładką masę. Kiedy mleko się zagotuje wlewamy powoli do masy mączno-jajecznej cały czas mieszając. Całość stawiamy na małym ogniu i gotujemy mieszając. Jak tylko pojawi się pierwszy bąbelek, należy zestawić krem z ognia – jest gotowy. Pozwalamy ostygnąć zarówno ciastu jak i kremowi.

Teraz juz nie pozostaje nic innego jak wylać krem na kakaowy spód i ozdobić owocami – powstała bardzo fotogeniczna tarta :)

IMG_2715

IMG_2733IMG_2717

Skomentuj

