Cytrynowe śledzie Pani Matki

Tak, ośmielam się podać tu przepis na śledzie przygotowywane przez Carewiczową Mamusię. Przepis być może banalnie prosty, ale o obłędnym wprost efekcie. Tak przygotowane śledzie są spożywane w rodzinie Carewicza obowiązkowo dwa razy do roku: jako obiad Wigilijny i jako postny obiad Wielkopiątkowy. W towarzystwie „tytłanych ziemniaczków” (o tym innym razem) i zmrożonej wódeczki.

Siła tych śledzi jest tak wielka, że raz spróbowawszy,  nauczyć się ich musiała każda kobieta przestępująca progi zacnego domu Carewicza. Robi je więc synowa Iza (mimo, że za śledziami nie szaleje), robię je ja, a nawet moja Mamusia też zaczyna je robić.

Ale też nie bądźmy ortodoksyjni co do terminów podawania. Ja na przykład śledzie mogę wszędzie i o każdej porze, nie czekając na Wigilię. A zatem do dzieła, i to szybciutko, bo niestety trzeba będzie poczekać – najlepsze są na drugi dzień…

śledzie z cytryną

Składniki:

płaty śledziowe matiasy lub „a la matias”
(ilość wedle uznania, w słoiku na zdjęciu są trzy dość duże)
cytryna
cebula
pieprz świeżo mielony
dobry olej (ja użyłam oleju z pestek winogron)

Przygotowanie:

Możesz zacząć od wymoczenia śledzi. Ja użyłam prawdziwych matiasów (w Krakowie można je kupić w Naturalnym Sklepiku), które nie były bardzo słone, więc nie było takiej potrzeby. Płaty śledzia pokrój w większe lub mniejsze kawałki – wedle uznania. Cebulę i cytrynę pokrój w plasterki. Układaj warstwami w słoiku (lub od razu w salaterce, w której będziesz podawać): śledzie, świeżo zmielony pieprz, cebula, cytryna, śledzie, pieprz, cebula, cytryna… itd. Po każdej warstwie możesz dolewać oleju, wtedy na pewno dotrze do wszystkich składników. Na koniec połóż jeszcze warstwę cytryn. Odstaw na 12 godzin do lodówki.

A potem spróbuj nie zjeść wszystkich na raz! :)

Skomentuj

