Placek makowy

Trochę po fakcie, bo Wigilia już za nami, ale nie wyrobiłam się z lepieniem pierogów i wpisami jednocześnie. Jednak nic straconego – wypiek był na tyle udany, że zostanie powtórzony na Sylwestra z przyjaciółmi.

placek makowy / christmas poppy seed cake

Placek jest wynikiem mojej niechęci do strucli makowej, w której zazwyczaj jest dla mnie zbyt dużo suchego ciasta i zbyt mało mokrej masy makowej. Może nie bardzo rewolucyjnie, ale pomyślałam, że upiekę makowiec jak szarlotkę: na maślanym półkruchym spodzie i z kruszonką. Niestety nie posiadam maszynki do mielenia, więc byłam zmuszona użyć gotowej masy makowej – mimo tego jest moc :)

placek makowy / christmas poppy seed cake

Składniki (na tortownicę o śr. 24 cm.):

ciasto półkruche na spód:
szklanka mąki
50g masła
1 jajko (może być też samo żółtko)
łyżka gęstej, kwaśnej śmietany (min. 18%)
1/4 szklanki cukru
dwie łyżeczki cukru waniliowego

masa makowa:
puszka gotowej masy makowej
bakalie, które uda ci się wygrzebać z szuflady: ja dodałam orzechy włoskie i żurawinę, bo tyle miałam w domu + skórkę startą z pomarańczy
3 żółtka
50g masła
2 łyżki cukru
łyżeczka cukru waniliowego
3 białka

kruszonka (mniej więcej):
pół szklanki mąki
1/4 szklanki cukru
4 łyżki zimnego masła

placek makowy / christmas poppy seed cake

Przygotowanie:

Spód: wszystkie składniki na ciasto wymieszaj pobieżnie w misce, a następnie wysyp na blat i zagnieć. Ciasto jest dosyć miękkie, więc zagniata się szybciutko, możesz oczywiście podsypywać mąki gdyby się kleiło za bardzo. zawiń w ścierkę lub folię i wstaw do lodówki.

Masa: z białek ubij pianę. Cukier, żółtka i masło ubij na puszystą masę, dodaj do mieszanki makowej i wymieszaj, a następnie delikatnie połącz z pianą białkową.

Kruszonka: do miski wsyp mąkę i cukier. Wkrój zimne masło. Rozcieraj składniki między palcami, aż utworzą małe grudki.

Wyjmij ciasto z lodówki i  wyłóż je na spód tortownicy rękami (możesz je zmoczyć, by ciasto się nie przyklejało). Zrób dosyć wysoki rant (ok. 4cm) – masy makowej będzie sporo. Na spód z ciasta wyłóż mak, posyp kruszonką i wstaw do piekarnika na 180, na 40 – 50 minut.

placek makowy / christmas poppy seed cake

2 thoughts on “Placek makowy

Skomentuj

